Doorgaan naar hoofdcontent

Boodschappenbudget

Boodschappenbudget

Op internet is veel te vinden over de boodschappenchallenge. Om verschillende redenen proberen mensen in januari van een beperkt boodschappenbudget rond te komen. Vaak zie je dan het bedrag van € 1,50 per persoon per dag langs komen. Dat is weinig. Het Nibud gaat uit van €6 tot €7 per persoon, bij een tweepersoonshuishouden. Ben je alleen, dan zijn je kosten wat hoger, ben je met meer dan 2 personen dan zijn de kosten per persoon wat lager.

Vaak lees je in reacties dat je voor een paar Euro per persoon per dag niet lekker, niet gezond en niet gevarieerd kan eten. Ik denk dat dat klopt als je uit gaat van €1,50 per persoon. Voor mij was dit reden om eens te kijken naar de uitgaven die ik voor boodschappen doe.

Mijn maandbudget
Ik red het met een boodschappenbudget van €40 (gemiddeld) per week, gemiddeld is dat €175 per maand. De ene maand is het meer, de andere maand is het minder. Bij een goede aanbieding koop ik veel in. Zo heb ik momenteel nog ongeveer 30 literpakken Campina houdbare melk in de kast staan, die waren bij de AH in de aanbieding (1+1 gratis). Ook staan er nog 10 1,5 literflessen cola zero, gekocht in een bulkaanbieding bij de Aldi (zelf drink ik geen cola, mijn zoon wel).

Hoeveel Euro per persoon per dag?
Ik woon alleen, mijn 3 kinderen zijn de ene week 2 dagen bij mij, de andere week 4, dus gemiddeld 3 dagen per week. In de vakanties zijn ze wat meer bij mij, maar dat tel ik nu even niet mee. Omgerekend is mijn boodschappenbudget € 2,50 per persoon per dag dus (gemiddeld 7 + 3 + 3 + 3 = 16 'mandagen' per week, € 40/16 is € 2,50 per persoon per dag).

Eten wij wel gezond, gevarieerd en lekker?
Dat doen wij zeker. Zo aten wij op 21 januari 2020 gevulde paprika's. Ik kocht 6 paprika's voor €1,99 bij de Boni, 400 gram rundergehakt voor € 2 bij de Boni, gebruikte wat zilvervliesrijst uit de voorraad, maakte zelf stroganofsaus en we hadden als toetje gele vla en yoghurt. Totale kosten ongeveer €6 voor 4 personen. Daar hebben wij lekker van gegeten.

Brood wordt hier best veel gegeten. We eten alleen volkorenbrood (vinden we lekker, is voedzaam en gezond), dat koop ik bij de AH (€1,29, vanaf 1800u gaat daar 35% vanaf), beleg hoeft niet veel te kosten (stuk kaas, jam, pindakaas, chocopasta, hagelslag). En er is altijd fruit in huis (appels, peren en mandarijnen op dit moment).

Gelukkig heb ik een vrij grote vriezer en kan is dus veel inkopen op het moment dat het in de aanbieding is. Vorige week veel zakken diepvriesgroente gehaald bij de Boni: 400 gram voor €0,89. Met anderhalve zak, dus € 1,34, heb ik op die manier vriesverse gevarieerde groente voor 4 personen op tafel staan. Die voorraad groente gebruik ik voor de momenten dat er vers niets te koop is dat en lekker en voordelig is. Het is een kwestie van plannen, maar dan is veel mogelijk met een beperkt budget. Natuurlijk is er verse groente te koop voor een lagere prijs per kilo, maar op deze manier eten wij veel verschillende groentes en dat is wel zo lekker, gezond en makkelijk!

Reacties

  1. Een grote vriezer is inderdaad ideaal om gebruik te kunnen maken van aanbiedingen, en die dan in te vriezen. Goed om te lezen dat je met een klein budget prima gezond kunt eten. Dat zegt Sylvia Witteman ook altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Nicole. Ik hou nu een weekmenu bij, waarbij ik alle boodschappen noteer en alle kosten terug reken naar wat wij gebruiken. De uitkomst zal ik eind volgende week op mijn blog plaatsen. Dan laat ik zien wat wij eten, en wat het kost. Wellicht is dat dan een inspiratie voor anderen.

      Verwijderen
  2. Naam: ....... Zalina Diato
    Beroep ....... Directeur
    Leningbedrag Ontvangen ... € 6,4 miljoen
    Rentevoet ..... 1%
    Lening bedrijf ...... AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM
    E-mail ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    Mijn naam is zalina uit Azië, ik woon hier in Linz, ik ben een grote investeerder in onroerend goed, ik ben getrouwd met een slechte man die alles heeft vernietigd dat ik heb gewerkt en voor 31 jaar heb gebouwd. Hij bracht me bankschuld en ik kon niet betalen, mijn eigendommen aan zee werden gesiez ik benaderde veel banken en geen bank stond klaar om me een lening te geven omdat ik een slechte krediet kreeg, ik dank ALLAH voor het beëindigen van mijn verdriet door AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM.Ik las een paar dagen geleden een zakelijk tijdschrift toen ik veel getuigenissen tegenkwam over het gerenommeerde leningsbedrijf dat mensen in schulden helpt en leningen verstrekt voor investeringen zonder stress zoals de commerciële banken. Ik nam de e-mail en solliciteerde, hoewel ik een grapje vond toen ik mijn lening op mijn rekening kreeg. AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM gaf me (€ 6,4 miljoen), tegen een rentetarief van 1%, ik wil iedereen die een legitieme leningfirma wil, adviseren om contact op te nemen met AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM die 100% Geniue biedt en lening garandeert. Ik heb begon mijn schuld te betalen en mijn bedrijf nieuw leven in te blazen.

    Solliciteer op: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. als u in financiële moeilijkheden verkeert of het moeilijk vindt om al uw rekeningen te betalen of als u grote schulden heeft door oplichters, dan is dit het moment om een einde te maken aan al deze gebeurtenissen in uw leven, we willen u kennis laten maken met een echte en legitiem bitcoin-investeringsplatform waar u slechts 200 euro investeert om 2500 euro voor u te verdienen in 7 dagen
    Neem contact op...
    via whats-app: +27633586789
    e-mail: wilsontradeszone@gmail.com om te beginnen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

€50 weekmenu voor 4 personen, met boodschappenlijst!

€50 weekmenu voor 4 personen Deze week is het wel erg makkelijk om een voordelig menu samen te stellen. Grootgrutter AH heeft in haar magazine Allerhande een weekmenu opgenomen voor € 50. Daar kunnen 4 personen goed van eten. De service gaat ver, er is zelfs een boodschappenlijstje bijgevoegd! € 50 voor 4 personen voor een week is € 12.50 per persoon per week, dat is € 1,79 per persoon per warme maaltijd. Wanneer je rekening houdt met normale kosten voor ontbijt, lunch, drinken, een koekje en snoepje zou je op ongeveer € 3 tot € 3,50 per persoon per dag voor eten en drinken uit moeten kunnen komen. Dat is voordelig! AH heeft het volgende op het menu staan: 1. Drumsticks met geroosterde aardappeltjes en sla; 2. Hutspot met vegaballetjes; 3. Oosterse kippensoep met pindakaas en spekjes; 4. Plaattaart met gegrilde groenten en witte kaas; 5. Romige spaghetti met doperwten en zalm; 6. Babi ketjap met chinese kool en rijst; 7. Tunesische shakshuka met gehaktballetjes. Het men

Weekmenu: € 2,50 per persoon per dag

Weekmenu € 2,50 per persoon per dag Eerder heb ik geschreven dat ik gemiddeld voor €2,50 per persoon per dag boodschappen doe. De ene week iets meer, de andere week iets minder. Gemiddeld kom ik uit op ongeveer €175 per maand. Daarvan eten ik en mijn 3 kinderen gevarieerd, gezond en lekker! Mijn kinderen wonen bij hun moeder en zijn iedere week een paar dagen bij mij (de ene week meer dan de andere). Gemiddeld (normale schoolweken) zijn ze 3 dagen per week bij mij. In de vakanties dus meer, maar daar hou ik nu even geen rekening mee.  Omgerekend is mijn boodschappenbudget € 2,50 per persoon per dag dus (gemiddeld 7 + 3 + 3 + 3 = 16 'mandagen' per week, € 40/16 is € 2,50 per persoon per dag). Om inzicht te geven in wat wij eten voor dit geld heb ik mijn weekmenu uitgeschreven, met daarbij een overzicht van de kosten (ik koop vaak grotere verpakkingen en heb hieronder alles zoveel als mogelijk teruggerekend naar de verbruikte hoeveelheden): Maandag (zonder kinderen) Spr

Warme maaltijd met vlees voor €1,25, vegetarisch voor €1

Warme maaltijd met vlees voor €1,25, vegetarisch voor €1 Afgelopen weekend heb ik de basisvoorraad in de diepvries aangevuld. Ik heb daar altijd een voorraad basis voor pastasaus of tomatensoep in staan. Makkelijk om snel te kunnen koken op drukke dagen! Dit keer heb ik de volgende ingrediënten gebruikt, grotendeels zaterdag op de markt gekocht. TIP : koop je groentes tegen het einde van de markt, vaak wil de groenteboer er dan van af en heb jij een echt koopje. Bijvoorbeeld de paprika's waren zo erg goedkoop, waarbij ik wel moet zeggen dat ze ook geen week meer konden liggen. De groenteboer had zakken met vaste hoeveelheden voor vaste prijzen liggen. Allemaal groentes die op moesten, niet lang meer konden liggen. Maar dat is geen probleem als je alles snel verwerkt. * 12 gele paprika's (€1); * 6 rode paprika's (€0,50); * 8 dikke wortelen (€0,50); * 2 bleekselderij (€2); * 2 kilo tomaten (€1,50); * 1 kilo sperziebonen (€1,75); * 1,5 kilo rundergehakt (€4,90, er ging 35% van