Doorgaan naar hoofdcontent

8% rendement op hypotheekaflossing?

Gisteravond sprak ik een vriend. Wij hebben uitgerekend of het voor hem gunstiger is om extra af te lossen op de hypotheek of om te beleggen.

Onderdeel van zijn hypotheek is een leningdeel van circa € 8.900, met een rente van 1,92% en een looptijd van iets meer dan 14 jaar. Hij moet annuïtair aflossen en kan de rente niet aftrekken (box 3-hypotheek). Iedere maand moet hij € 57,60 aan de bank betalen.

Wanneer hij € 1.000 extra op deze hypotheek aflost, daalt de maandlast naar € 51,12. Dat scheelt € 6,48 (netto) per maand, ofwel € 77,76 per jaar. En dat is maar liefst 7,78% 'rendement' op de extra aflossing. Zijn maandelijkse verplichte betaling aan de bank daalt dus met bijna 8%. 

De keuze was voor hem dan ook snel gemaakt. Hij kiest voor extra aflossing, met een zeker "rendement" van bijna 8%. Datzelfde rendement is wellicht ook op de beurs te behalen, maar daar kan niemand een garantie op geven. Natuurlijk is zijn werkelijke rendement niet hoger dan de rente die hij nu niet betaald, maar in zijn maandelijkse verplichte kosten scheelt het mooi 8% op het hypotheekbedrag.

En de besparing op zijn hypotheek gebruikt hij weer om maandelijks extra af te lossen. Daarmee wordt het wel bekende sneeuwbaleffect gecreëerd.

Zo zie je maar dat aflossen op de hypotheek ook bij een lagere rente helemaal niet verkeerd hoeft te zijn. Je moet doen waar je je goed bij voelt.

Reacties

  1. Dit kan gewoon niet waar zijn. Jullie hebben een denkfout gemaakt. Het rendement als je iets van 1,92% rente afbetaald is precies 1,92%. De rest van jullie "rendement" is gewoon het feit dat hij die 1000 euro niet meer hoeft te betalen, omdat 'ie hem al betaald heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Neem het volgende gedachte-experiment: stel je betaalt me 300,-, en ik betaal je 30 jaar lang elk jaar 10,- terug. Heb je dan 10% rente ontvangen? Nee, je hebt gewoon je inleg verspreid teruggekregen.

      Verwijderen
  2. Dat klopt PetraH en Rentenier. Maar in zijn verplichte maandelijkse betaling aan de bank scheelt het wel (bijna) 8%.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "8% lagere lasten" is heel iets anders dan "8% rendement", en is zeker niet te vergelijken met e ndement op de beurs

      Verwijderen
  3. Het is inderdaad je eigen aflossing die je nu als rendement beschouwt. Fijn dat hij al zo'n lage hypotheek heeft. Nou nog even doorzetten en dan is hij er helemaal klaar mee. Kan hij echt zeggen dat hij een 'eigen huis 'heeft.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

€50 weekmenu voor 4 personen, met boodschappenlijst!

€50 weekmenu voor 4 personen Deze week is het wel erg makkelijk om een voordelig menu samen te stellen. Grootgrutter AH heeft in haar magazine Allerhande een weekmenu opgenomen voor € 50. Daar kunnen 4 personen goed van eten. De service gaat ver, er is zelfs een boodschappenlijstje bijgevoegd! € 50 voor 4 personen voor een week is € 12.50 per persoon per week, dat is € 1,79 per persoon per warme maaltijd. Wanneer je rekening houdt met normale kosten voor ontbijt, lunch, drinken, een koekje en snoepje zou je op ongeveer € 3 tot € 3,50 per persoon per dag voor eten en drinken uit moeten kunnen komen. Dat is voordelig! AH heeft het volgende op het menu staan: 1. Drumsticks met geroosterde aardappeltjes en sla; 2. Hutspot met vegaballetjes; 3. Oosterse kippensoep met pindakaas en spekjes; 4. Plaattaart met gegrilde groenten en witte kaas; 5. Romige spaghetti met doperwten en zalm; 6. Babi ketjap met chinese kool en rijst; 7. Tunesische shakshuka met gehaktballetjes. Het men

Weekmenu: € 2,50 per persoon per dag

Weekmenu € 2,50 per persoon per dag Eerder heb ik geschreven dat ik gemiddeld voor €2,50 per persoon per dag boodschappen doe. De ene week iets meer, de andere week iets minder. Gemiddeld kom ik uit op ongeveer €175 per maand. Daarvan eten ik en mijn 3 kinderen gevarieerd, gezond en lekker! Mijn kinderen wonen bij hun moeder en zijn iedere week een paar dagen bij mij (de ene week meer dan de andere). Gemiddeld (normale schoolweken) zijn ze 3 dagen per week bij mij. In de vakanties dus meer, maar daar hou ik nu even geen rekening mee.  Omgerekend is mijn boodschappenbudget € 2,50 per persoon per dag dus (gemiddeld 7 + 3 + 3 + 3 = 16 'mandagen' per week, € 40/16 is € 2,50 per persoon per dag). Om inzicht te geven in wat wij eten voor dit geld heb ik mijn weekmenu uitgeschreven, met daarbij een overzicht van de kosten (ik koop vaak grotere verpakkingen en heb hieronder alles zoveel als mogelijk teruggerekend naar de verbruikte hoeveelheden): Maandag (zonder kinderen) Spr

Warme maaltijd met vlees voor €1,25, vegetarisch voor €1

Warme maaltijd met vlees voor €1,25, vegetarisch voor €1 Afgelopen weekend heb ik de basisvoorraad in de diepvries aangevuld. Ik heb daar altijd een voorraad basis voor pastasaus of tomatensoep in staan. Makkelijk om snel te kunnen koken op drukke dagen! Dit keer heb ik de volgende ingrediënten gebruikt, grotendeels zaterdag op de markt gekocht. TIP : koop je groentes tegen het einde van de markt, vaak wil de groenteboer er dan van af en heb jij een echt koopje. Bijvoorbeeld de paprika's waren zo erg goedkoop, waarbij ik wel moet zeggen dat ze ook geen week meer konden liggen. De groenteboer had zakken met vaste hoeveelheden voor vaste prijzen liggen. Allemaal groentes die op moesten, niet lang meer konden liggen. Maar dat is geen probleem als je alles snel verwerkt. * 12 gele paprika's (€1); * 6 rode paprika's (€0,50); * 8 dikke wortelen (€0,50); * 2 bleekselderij (€2); * 2 kilo tomaten (€1,50); * 1 kilo sperziebonen (€1,75); * 1,5 kilo rundergehakt (€4,90, er ging 35% van