Doorgaan naar hoofdcontent

VWRL, wat is dat nou?

VWRL, wat is dat nou?

Regelmatig lees ik in blogs over beleggen. Daarbij lees ik vaak dat er wordt belegd in VWRL. Zelf beleg ik ook in VWRL. Maar waarom doe ik dat en doen velen anderen dat ook? In dit blog in het kort wat informatie over VWRL.

VWRL
VWRL is de afkorting voor een ETF. Voluit is de naam ‘VANGUARD FTSE ALL-WORLD UCITS ETF’. , is een ETF die de FTSE All-World index volgt. Het fonds probeert de complete wereldwijde aandelenmarkt na te bootsen. Dat betekent dat er opkomende markten en gevestigde markten in zitten.

ETF
Een ETF is een beleggingsfonds. Een ETF heeft als doel hetzelfde beleggingsresultaat (in rendement en risico) te behalen als een bepaalde beursindex. Bij VWRL is dat 'de wereldwijde aandelenmarkt'.

VWRL (2)
VWRL is een ETF, en bevat een mandje van maar liefst 3257 (!) verschillende aandelen. Koop je dus een aandeel VWRL dan koop je daarmee eigenlijk een klein beetje van die 3257 aandelen. En dat is de kracht van VWRL. Want met die 3257 aandelen is zo ongeveer de wereldwijde aandelenmarkt in jouw beleggingsportefeuille vertegenwoordigd.

Koers
Net als aandelen heeft een ETF zoals VWRL een koerswaarde. Op dit moment (week 7 van 2020) is dat rond € 87. In de jaren 2015 tot en met 2019 is de koers gemiddeld met 9,4% per jaar gestegen! Dat is nog exclusief dividend.

Dividend
Ieder kwartaal keert VWRL dividend uit. Over 2019 was dat in totaal € 1,57. De koers van VWRL was per eind 2019 € 83,89. Dat betekent dat afgezet tegen de slotkoers van 2019 het dividendrendement 1,87% was. Daar komt de koerswinst dus nog bij!

Luie belegger
Ik heb het vaker gezegd en geschreven: ik ben een luie belegger. Ik heb niet de tijd om mij dagelijks met mijn beleggingen bezig te houden. Daarom beleg ik in ETF's. Ik hoef dan niet zelf te controleren of ik voldoende spreiding aan hou en zo. Lekker makkelijk dus. Ieder jaar, in maart en september, wordt VWRL automatisch geherbalanceerd. Daar merk je niets van. Door het herbalanceren blijft VWRL een goede afspiegeling van de onderliggende index. Bedrijven die in beurswaarde zijn gedaald krijgen een iets lager aandeel in VWRL en andersom.

Kosten
Het is duidelijk dat er mensen zijn die achter de schermen van VWRL het nodige bijhouden, aandelen kopen en verkopen. Dat kost geld. Bij VWRL zijn die kosten 0,22%. Je hoeft dat niet te betalen, de kosten worden met de koers verrekend. 0.22% is overigens laag voor een ETF, zeker voor een ETF met een wereldwijde spreiding. Probeer het zelf maar eens goedkoper te doen.

Broker
Om te beleggen in VWRL heb je een (beleggings)rekening nodig. Dat kan bij een online-broker of bij je huisbank. Je bak of broker kan kosten bij je in rekening brengen. Er is een online-broker waar je kostenloos in VWRL kunt beleggen. Dat is De Giro. Voor de volledigheid: ik beleg via De Giro in VWRL en via Bink in een ander ETF.

Beleggen jullie ook in VWRL? Waarom wel of niet?

Reacties

  1. Dank voor je blog! Je geeft aan dat VWRL met 9,4% per jaar is gestegen tussen de jaren 2015 - 2020. En dat dit exclusief dividend was. Wat is je bron hiervoor? Ik kan nl nergens vinden of het historische rendement incl of excl rendement was.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

€50 weekmenu voor 4 personen, met boodschappenlijst!

€50 weekmenu voor 4 personen Deze week is het wel erg makkelijk om een voordelig menu samen te stellen. Grootgrutter AH heeft in haar magazine Allerhande een weekmenu opgenomen voor € 50. Daar kunnen 4 personen goed van eten. De service gaat ver, er is zelfs een boodschappenlijstje bijgevoegd! € 50 voor 4 personen voor een week is € 12.50 per persoon per week, dat is € 1,79 per persoon per warme maaltijd. Wanneer je rekening houdt met normale kosten voor ontbijt, lunch, drinken, een koekje en snoepje zou je op ongeveer € 3 tot € 3,50 per persoon per dag voor eten en drinken uit moeten kunnen komen. Dat is voordelig! AH heeft het volgende op het menu staan: 1. Drumsticks met geroosterde aardappeltjes en sla; 2. Hutspot met vegaballetjes; 3. Oosterse kippensoep met pindakaas en spekjes; 4. Plaattaart met gegrilde groenten en witte kaas; 5. Romige spaghetti met doperwten en zalm; 6. Babi ketjap met chinese kool en rijst; 7. Tunesische shakshuka met gehaktballetjes. Het men

Weekmenu: € 2,50 per persoon per dag

Weekmenu € 2,50 per persoon per dag Eerder heb ik geschreven dat ik gemiddeld voor €2,50 per persoon per dag boodschappen doe. De ene week iets meer, de andere week iets minder. Gemiddeld kom ik uit op ongeveer €175 per maand. Daarvan eten ik en mijn 3 kinderen gevarieerd, gezond en lekker! Mijn kinderen wonen bij hun moeder en zijn iedere week een paar dagen bij mij (de ene week meer dan de andere). Gemiddeld (normale schoolweken) zijn ze 3 dagen per week bij mij. In de vakanties dus meer, maar daar hou ik nu even geen rekening mee.  Omgerekend is mijn boodschappenbudget € 2,50 per persoon per dag dus (gemiddeld 7 + 3 + 3 + 3 = 16 'mandagen' per week, € 40/16 is € 2,50 per persoon per dag). Om inzicht te geven in wat wij eten voor dit geld heb ik mijn weekmenu uitgeschreven, met daarbij een overzicht van de kosten (ik koop vaak grotere verpakkingen en heb hieronder alles zoveel als mogelijk teruggerekend naar de verbruikte hoeveelheden): Maandag (zonder kinderen) Spr

Warme maaltijd met vlees voor €1,25, vegetarisch voor €1

Warme maaltijd met vlees voor €1,25, vegetarisch voor €1 Afgelopen weekend heb ik de basisvoorraad in de diepvries aangevuld. Ik heb daar altijd een voorraad basis voor pastasaus of tomatensoep in staan. Makkelijk om snel te kunnen koken op drukke dagen! Dit keer heb ik de volgende ingrediënten gebruikt, grotendeels zaterdag op de markt gekocht. TIP : koop je groentes tegen het einde van de markt, vaak wil de groenteboer er dan van af en heb jij een echt koopje. Bijvoorbeeld de paprika's waren zo erg goedkoop, waarbij ik wel moet zeggen dat ze ook geen week meer konden liggen. De groenteboer had zakken met vaste hoeveelheden voor vaste prijzen liggen. Allemaal groentes die op moesten, niet lang meer konden liggen. Maar dat is geen probleem als je alles snel verwerkt. * 12 gele paprika's (€1); * 6 rode paprika's (€0,50); * 8 dikke wortelen (€0,50); * 2 bleekselderij (€2); * 2 kilo tomaten (€1,50); * 1 kilo sperziebonen (€1,75); * 1,5 kilo rundergehakt (€4,90, er ging 35% van