Doorgaan naar hoofdcontent

Eerste post op dit blog


Introductie
2019 was een roerig jaar. Een (v)echtscheiding, verhuizing, nieuwe woonplaats. Kortom, veel life-events in één jaar. 

2020 is het jaar om alles op de rit te krijgen en piketpaaltjes uit te zetten voor de toekomst. En dan met name voor de financiële toekomst voor mij en mijn kinderen. In dit blog zal ik de route die ik afleg bijhouden en daarbij inzage geven in mijn financiën en mijn plannen.

Wie ben ik
Ik ben een man. Ik ben een vader van drie geweldige kinderen die bij hun moeder wonen en iedere week 1 of meer dagen bij mij wonen ('logeren' volgens hun moeder). In 2019 zijn wij gescheiden. Mijn ex heeft beslist dat zij met onze kinderen in een klein dorpje is gaan wonen. Ik heb er voor gekozen om de stad ook te verlaten en in de buurt van onze kinderen te gaan wonen. Met enige tegenzin, want ik heb niets met het dorp waar ik nu woon (dat klopt niet natuurlijk: mijn kinderen wonen er).

Mijn financiën
Uit mijn werk geniet ik een inkomen. Dat is circa € 3.100 netto per maand. Daar komt nog het vakantiegeld bij. Ik heb geen recht op een 13e maand of winstdeling.

Naast mijn salaris ontvang ik € 200 per maand als vergoeding voor woon-werk-verkeer. Dat is niet helemaal kostendekkend. Ik rij jaarlijks ongeveer 12.000 km (woon-werk en terug) en betaal daarbij jaarlijks ongeveer € 600 ivm tol en veerpont. Rekening houdend met benzine en onderhoud / verzekering / wegenbelasting kan dit dus niet uit. Maar het is een bewuste keuze, ik ben vanwege de kinderen vertrokken uit de plaats waar ik werk. En ik ben blij dat mijn werkgever het grootste deel van de reiskosten vergoed (want het is geen recht).

Mijn "vaste" lasten / uitgaven zijn als volgt:
- kinderalimentatie € 600
- bruto hypotheek € 990 (wanneer ik een lagere hypotheek heb, mag ik partneralimentatie betalen, dus goedkoper wonen levert mij geen winst op)
- teruggave hypotheekrente € 150 (schatting, een groot deel van de hypotheek is een aflosvrije box-3-hypotheek waarover geen renteaftrek van toepassing is)
- zorgverzekering € 155
- overige verzekeringen € 115
- gas/water/licht € 185 (ik woon in een slecht geïsoleerd huis uit begin jaren '80 en verstook aardig wat gas ondanks dat de temperatuur in huis op 14 graden staat wanneer de kinderen er niet zijn)
- benzine, tol, MRB € 340
- tv/internet € 50
- telefoon € 20
- boodschappen € 175
- sparen voor pensioen € 25 (via mijn werkgever bouw ik vrijwel geen pensioen op, en wat ik opgebouwd had is voor 50% naar mijn ex gegaan, ik heb in onderzoek hoe ik pensioen ga opbouwen).

Totaal dus € 2.505. Dat is dus nog exclusief kleding, inrichting woning (ik ben met vrijwel niets begonnen en moet mijn 'uitzet' iedere maand iets uitbreiden), cadeautjes, uitgaan (af en toe wat leuks doen met de kinderen of zelf een keer op stap) etc. En ik spaar nu niet voor onderhoud aan auto en woning, onvoorziene uitgaven en ga zo maar door. Wel heb ik een klein spaarbuffertje dat ik laat staan voor onverwachte uitgaven, deels is dit spaargeld en deels is dit belegd in ETF's (om toch wat rendement te halen).

Mijn woning is een klusproject. Iedere beschikbare Euro gaat op aan klussen. Eerste doel is om op zolder slaapkamers te maken voor de kinderen.

Tot zover voor nu. Ik ben van plan om regelmatig dit blog bij te werken en bij te houden. Zo hou ik voor mezelf de ontwikkelingen bij, en ik ben benieuwd naar wat anderen er van vinden. Mijn doel is een financieel vrijer leven. Hoe ik dat ga doen? Ik heb veel ideeën, maar nog geen keuzes gemaakt. In 2020 hoop ik een strategie te kiezen!


Reacties

  1. Respect voor hoe je dit deelt en voor de lastige situatie waarin je zit.
    Eén tip: je zou een pelletkachel kunnen overwegen als je van je stookkosten af wilt. Is ook gezellig als je kinderen er zijn.

    Succes met het slaan van je paaltjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

€50 weekmenu voor 4 personen, met boodschappenlijst!

€50 weekmenu voor 4 personen Deze week is het wel erg makkelijk om een voordelig menu samen te stellen. Grootgrutter AH heeft in haar magazine Allerhande een weekmenu opgenomen voor € 50. Daar kunnen 4 personen goed van eten. De service gaat ver, er is zelfs een boodschappenlijstje bijgevoegd! € 50 voor 4 personen voor een week is € 12.50 per persoon per week, dat is € 1,79 per persoon per warme maaltijd. Wanneer je rekening houdt met normale kosten voor ontbijt, lunch, drinken, een koekje en snoepje zou je op ongeveer € 3 tot € 3,50 per persoon per dag voor eten en drinken uit moeten kunnen komen. Dat is voordelig! AH heeft het volgende op het menu staan: 1. Drumsticks met geroosterde aardappeltjes en sla; 2. Hutspot met vegaballetjes; 3. Oosterse kippensoep met pindakaas en spekjes; 4. Plaattaart met gegrilde groenten en witte kaas; 5. Romige spaghetti met doperwten en zalm; 6. Babi ketjap met chinese kool en rijst; 7. Tunesische shakshuka met gehaktballetjes. Het men

Weekmenu: € 2,50 per persoon per dag

Weekmenu € 2,50 per persoon per dag Eerder heb ik geschreven dat ik gemiddeld voor €2,50 per persoon per dag boodschappen doe. De ene week iets meer, de andere week iets minder. Gemiddeld kom ik uit op ongeveer €175 per maand. Daarvan eten ik en mijn 3 kinderen gevarieerd, gezond en lekker! Mijn kinderen wonen bij hun moeder en zijn iedere week een paar dagen bij mij (de ene week meer dan de andere). Gemiddeld (normale schoolweken) zijn ze 3 dagen per week bij mij. In de vakanties dus meer, maar daar hou ik nu even geen rekening mee.  Omgerekend is mijn boodschappenbudget € 2,50 per persoon per dag dus (gemiddeld 7 + 3 + 3 + 3 = 16 'mandagen' per week, € 40/16 is € 2,50 per persoon per dag). Om inzicht te geven in wat wij eten voor dit geld heb ik mijn weekmenu uitgeschreven, met daarbij een overzicht van de kosten (ik koop vaak grotere verpakkingen en heb hieronder alles zoveel als mogelijk teruggerekend naar de verbruikte hoeveelheden): Maandag (zonder kinderen) Spr

Warme maaltijd met vlees voor €1,25, vegetarisch voor €1

Warme maaltijd met vlees voor €1,25, vegetarisch voor €1 Afgelopen weekend heb ik de basisvoorraad in de diepvries aangevuld. Ik heb daar altijd een voorraad basis voor pastasaus of tomatensoep in staan. Makkelijk om snel te kunnen koken op drukke dagen! Dit keer heb ik de volgende ingrediënten gebruikt, grotendeels zaterdag op de markt gekocht. TIP : koop je groentes tegen het einde van de markt, vaak wil de groenteboer er dan van af en heb jij een echt koopje. Bijvoorbeeld de paprika's waren zo erg goedkoop, waarbij ik wel moet zeggen dat ze ook geen week meer konden liggen. De groenteboer had zakken met vaste hoeveelheden voor vaste prijzen liggen. Allemaal groentes die op moesten, niet lang meer konden liggen. Maar dat is geen probleem als je alles snel verwerkt. * 12 gele paprika's (€1); * 6 rode paprika's (€0,50); * 8 dikke wortelen (€0,50); * 2 bleekselderij (€2); * 2 kilo tomaten (€1,50); * 1 kilo sperziebonen (€1,75); * 1,5 kilo rundergehakt (€4,90, er ging 35% van